Wat is POS marketing?
Bij Point Of Sale (POS) marketing wordt POS materiaal voorzien in winkels ter ondersteuning van de verkoop van een product of een dienst. Het doel van deze strategie? De aandacht trekken van de consument!
Naast aandacht trekken en verkoop stimuleren, kan POS marketing ook een middel zijn om vanuit een winkelpunt rechtstreeks met de klant te communiceren. Ideaal om als merk een bepaalde boodschap of bepaalde USP’s op een originele manier over te brengen. Daarnaast is het ook een vorm van merchandising waarbij je als bedrijf je producten in een mooier jasje tentoon kan stellen, win-win!
KISS POS
POS materiaal bestaat in allerlei soorten maten, kleuren, vormen en materialen. Van floor- en toonbankdisplays tot wobblers, plafondhangers en schapstoppers. Keuze genoeg.
Maar wat je ook kiest, bij het ontwikkelen van Point Of Sale materiaal geldt er slechts één regel: keep it simple stupid, of kortweg KISS. Zeg héél duidelijk wie je bent en wat je te bieden hebt. Schrap alle overbodige informatie en focus op de essentie. Enkel met een less is more aanpak, in woord en beeld, kan POS je boodschap efficiënt, in één oogopslag overbrengen en de consument overtuigen.
De invloed van POS marketing op impulsaankopen
De invloed van POS marketing op impulsaankopenImpulsaankopen, je kent ze wel. Een ongeplande aankoop van een product of een dienst. Je krijgt het moeilijk om je koopdrang te controleren en koopt spontaan en zonder enige vorm van aarzeling het product. Ook dit hebben we allemaal al (meer dan) eens meegemaakt.
Uit onderzoek blijkt dat zowel interne factoren zoals emoties als externe factoren zoals prikkels uit de omgeving impulsaankopen kunnen beïnvloeden. En laat POS materiaal in een winkel nu net voor heel veel prikkels zorgen.
De shoppers worden getriggerd door het zien van het product en door de blootstelling aan een goed uitgewerkte reclameboodschap. POS materiaal kan er dus voor zorgen dat je product er letterlijk én figuurlijk uitspringt en mensen triggert. En onthoud: wat mensen zien, kopen ze!