DMS Upgrade POS & Packaging #22

DUURZAAMHEID NO TIME TO WASTE De trend naar meer transparantie heeft alles te zien met het groeiend besef dat we zorg moeten dragen voor onze planeet. Ook de packaging industrie gaat mee op de barricades. Voortgestuwd door nieuwe technologieën zoekt ze in een circulaire wereld hard naar hoe ze de basisfuncties van een goeie verpakking (opvallen, verleiden, beschermen en informeren) kunnen verzoenen met het Grote Milieuverhaal. Bewust omspringen met de verpakking weerspiegelt zich daarbij heel duidelijk in de keuze voor ecologische en recycleerbare materialen. Kan een verpakking opnieuw worden gebruikt? Kan een doos in de vaatwasser om vervolgens als snack box te dienen? Ideaal. Is hergebruik geen optie? Dan is recyclage een must. Designers moeten in dat geval op zoek naar milieuvriendelijke en 100% recycleerbare verpakkingsmaterialen. Een hele uitdaging, maar de evolutie is onomkeerbaar en heeft voor een merk dat de groene kaart trekt ongetwijfeld een positief effect. Consumenten die hiermee bezig zijn, verwachten én waarderen een duurzame houding. Minder afval produceren begint met minder verpakkingsmateriaal produceren. Of toch tenminste komaf maken met overbodige verpakkingen. Omdozen worden daarom steeds zeldzamer. Shampoo in een doosje? Je ziet het nog maar sporadisch in het rek staan. The box is out, zeker voor producten die zich perfect lenen voor een ‘naakte’ presentatie. Bijgevolg moeten designers vaker out-of-the-box denken, want hoe krijg je alle informatie van de omdoos op de verpakking zelf? Hoe hou je een verpakking aantrekkelijk én informatief? Hoe bouw je een visueel helder en inhoudelijk duidelijk design op? Nieuwe verpakkingstechnieken en technologische innovaties bieden een oplossing. 100% RECYCLABLE THE BOX IS OUT Merken zien hun duurzaamheidsstreven dan ook al snel verzilverd in een sterker imago en, in het beste geval, een hogere schaprotatie en meer brand loyalty. In de lijn van deze ecotrend zie je daarom steeds meer ecologische verpakkingen met een natuurlijke look&feel. Als deze verpakking daarbovenop een langere houdbaarheid kan garanderen en zo voedselverspilling tegengaat wint iedereen nog meer. Profit voor people en planet! 9 UPGRADE POS & PACKAGING

RkJQdWJsaXNoZXIy NzgyMw==