DMS Upgrade POS & Packaging #22
Bij het ontwerpen van verpakkingen is het een must om een bepaalde uitstraling na te streven. Welk imago willen we een product meegeven en welk doelpubliek willen we bereiken? Hoe past het in de merkstrategie en hoe kan het design het merkimago verder versterken en uitdragen? Dit is het verhaal van packaging design. MESSAGE IN A BOTTLE ELKE VERPAKKING VERTELT EEN VERHAAL 75% van de aankopen wordt op het verkooppunt beslist. Ongeveer 70% van de informatie wordt geregistreerd door de ogen. De impact en het belang van verpakking als een volwaardige merkondersteunende communicatietool kan daarom moeilijk worden overschat. Een verpakking trekt de aandacht door haar unieke vormen en originele grafisch ontwerp – een mix van fonts, kleuren en beelden. Maar opvallen in het schap is niet haar enige functie. Een verpakking moet ook informeren (bv. wettelijke voorschriften), beschermen, het imago van een merk uitdragen. Ze moet gebruiks- én milieuvriendelijk zijn. Allemaal factoren voor packaging designers om mee rekening te houden tijdens het ontwikkelingsproces. Naast al die praktische en functionele aandachtspunten moet een verpakking echter vooral een verhaal over je merk vertellen. Dat is een essentieel deel van het ontwerp. Als je verhaal de consument aanspreekt, hem pakt en inpakt, dan is hij verkocht en verlangt hij naar meer. Voor designers is het daarom de kunst de brand story te vertalen naar een visueel boeiend ontwerp, binnen het kader van een fles, pot of spuitbus. Slaag je daarin, dan heb je een bestseller van formaat beet. OPVALLEN IN HET SCHAP LET’S TELL A STROY 5 UPGRADE POS & PACKAGING
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzgyMw==