DMS Upgrade POS & Packaging #22
Hoe ziet de verpakking van de toekomst eruit? Welke nieuwe technologieën dienen zich aan? En welk effect heeft de booming e-commerce business op packaging design? Kijk even mee in onze glazen bol. OUT OF THE BOX DESIGN THINKING DE KRACHT VAN TECHNOLOGIE Een kortingsbon, een lijst met gebruiksaanwijzingen, … Alles wat je normaal in een omdoos steekt, kan je tegenwoordig makkelijk kwijt op peelable IML-labels. Deze verwijderbare etiketten laten toe om op de achterzijde informatie mee te geven. Zo bespaar je heel wat plaats en hou je het design van je verpakking intact. Mooi meegenomen is dat de consument eventueel de verpakking kan hergebruiken. Trek het etiket eraf en je houdt, bijvoorbeeld, een mooie opbergdoos over. Digitalisering biedt dan weer de mogelijkheid om informatie te delen via, bijvoorbeeld, QR-codes, augmented reality (AR), Radio Frequency Identificaton (RFID) en Near Field Communication (NFC) toepassingen. Het legt designers nauwelijks grafische beperkingen op, terwijl de connectie met de consument er alleen maar sterker op wordt. Een smartphone volstaat om hem dieper in het merkverhaal te trekken. Verpakkingen worden dus een steeds waardevoller medium voor een intense merkbeleving en kunnen de koopintentie gunstig beïnvloeden. Active & Intelligent Packaging (A&IP) is een mooi voorbeeld van een technologie die in de nabije toekomst zeker zijn meerwaarde zal bewijzen in verpakkingen en de deur openzet naar traceability en authentificatie. Zo kan het mee helpen namaak en voedselverspilling tegen te gaan, op voorwaarde natuurlijk dat dit andere trends zoals privacy en recyclage niet in de weg staat. En over digitalisering gesproken. Ook het verkoopkanaal verschuift deels van de fysieke winkel naar de webshop. De boom van de e-commerce heeft de laatste jaren een niet te onderschatten invloed gehad op packaging design. Hoe onderscheid je immers op het internet het ene product van het andere? Hoe zorg je ervoor dat je verpakking in het oog springt – ook al is de schermafbeelding amper enkele centimeters groot? Hoe maak je een verpakking die je niet kan vastpakken toch tastbaar? Het vraagt van designers ten slotte een nog groter inlevingsvermogen in de belevingswereld van de consument, én voeling met de digitale wereld. Zolang verkoop via traditionele en webwinkels naast elkaar bestaat, moet de designer hier een evenwicht tussen zoeken in zijn ontwerp. Een uitdaging voor de komende jaren, los van alle trends. PEELABLE LABELS TECHNOLOGISCHE INNOVATIE FROM PHYSICAL TO DIGITAL 10 UPGRADE POS & PACKAGING
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzgyMw==