DMS Upgrade Digital #22
CUSTOMER JOURNEY: BELEVING BOVEN ALLES AWARENESS Je hebt een duidelijk doel voor ogen? Check! Dan gaan we aan de slag met het bewustmaken en overtuigen van de klant om dit doel te bereiken. Hoe? We nemen hem mee op reis. De eerste fase in de customer journey is awareness . Met bijvoorbeeld online advertising of een informatief blogartikel trekken we de aandacht van de klant en maken we hem bewust van het bestaan van jouw merk of product. In een volgende fase, consideration , kruipen we in zijn hoofd en zorgen we ervoor dat hij jouw merk of product als interessant beschouwt en een aankoop overweegt. We leggen de nadruk op de voordelen van jouw product of dienst in een nieuwsbrief of overtuigen aan de hand van testimonials. Ten slotte onderzoeken we hoe we zijn koopintentie efficiënt kunnen sturen met het oog op, uiteindelijk, een aankoop of actie ( conversion ). Een geslaagde ‘customer journey’ zorgt ervoor dat de klant na afloop tevreden is, sneller terugkeert voor een herhaalaankoop, meer spendeert per aankoop en jouw bedrijf of product aanraadt in zijn omgeving. Performance marketing is erop gericht om de interactie tussen jou en jouw doelgroep te verrijken en te versterken. Dat doen we door het de consument op zijn reis richting de aankoop van een product of dienst zoveel mogelijk naar zijn zin te maken. Inzicht in de klantenbeleving is dan ook een onmisbaar onderdeel van een doelgericht marketingplan. Het zorgt ervoor dat je weet hoe jouw klant zich gedraagt en wat hij of zij van jouw merk verwacht. Zodat je, zowel online als offline, informatie aanbiedt die relevant is voor jouw doelgroep, via het juiste kanaal, op het juiste moment. Op een website doorloopt een bezoeker tijdens zijn ‘reis’ enkele vast omlijnde fases. Een performante website begeleidt de klant doorheen deze drie fases en houdt hierbij rekening met zijn specifieke doelstellingen, kenmerken, behoeften en uitdagingen. INZICHT IN DE KLANTENBELEVING IS ONMISBAAR IN EEN DOELGERICHTE MARKETINGSTRATEGIE 6 UPGRADE DIGITAL
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy NzgyMw==