Je prospects inpakken? Organiseer een roadshow!

Bepaal je doel & doelpubliek

Een roadshow is niet zomaar een gezellig uitje waarbij je lukraak van de ene locatie naar een andere rijdt. Het is een marketing- en brandingtool waarmee je op doordachte wijze een zorgvuldig gekozen doelgroep aanspreekt. Trek dus eerst tijd uit om te bepalen wat je wil bereiken met je roadshow. Wil je bijvoorbeeld de awareness verhogen rond je merk, een nieuw product presenteren of kwalitatieve contacten leggen met prospects? Houd zeker ook in het achterhoofd dat de boodschap van je roadshow dezelfde moet blijven, op elke locatie van je tour.

En wat met je publiek? Wie is je doelgroep en op welke manier communiceer je best met hen? Scholieren vragen bijvoorbeeld een hele andere aanpak dan boekhouders.   

Out of the box locatie

Location is everything en zéker als je een roadshow organiseert. Het kiezen van de juiste locatie is dan ook essentieel. Hoe unieker de locatie, hoe meer indruk je maakt bij je publiek. De volgende halte in je roadshow hoeft dus niet per se een gekende eventlocatie te zijn. Denk gerust out of the box en ga bijvoorbeeld voor een kerk of een bus. Zo raak en verras je je prospects gegarandeerd!

Creëer een buzz

Je kan klanten en prospects formeel uitnodigen om een van je events te bezoeken, maar net zo belangrijk is het creëren van een ‘buzz’ rond je roadshow. Laat je doelgroep weten dat je eraankomt, bijvoorbeeld via social media. Zo maak je de mensen nieuwsgierig en breng je hen aan de praat.

Al doende leert men

Het organiseren van een roadshow is een leerproces, zeker aan het begin van de tour. Wees dus flexibel en pas je programma eventueel aan op basis van je ervaringen. Focus je op de succesvolle aspecten van het event en verbeter of schrap de minder succesvolle. Belangrijk is wel dat je het doel van de roadshow nooit uit het oog verliest. Pas je programma dus niet zo ingrijpend aan dat het je doelstelling op de helling zet.

Naadloze logistiek

Een roadshow is fun voor je klanten én voor jou, maar je event staat of valt met een perfecte logistieke en administratieve organisatie. Zorg er dus voor dat de logistiek op punt staat. Vergeet ook niet op tijd vergunningen, attesten, elektriciteit, veiligheidsvoorzieningen en andere praktische zaken te regelen. Als je werkt met een evenementenbureau hoef je je hierover geen zorgen te maken.

Kies je data slim

Kies de data van je roadshow niet lukraak, maar houd rekening met periodes, zoals feestdagen, verlofperiodes, schoolvakanties en drukke periodes voor je doelgroep. Wil je met je roadshow bijvoorbeeld vooral autohandelaren bereiken, kies dan geen data rond het Autosalon. Voorzie ook niet te veel of te weinig tijd tussen de opeenvolgende stops van je roadshow. Als je er te veel tijd tussen laat, verlies je de ‘buzz’ rond je tour. 

Kies je partners met zorg

Tijdens een roadshow lopen partnerbedrijven vaak letterlijk in de kijker. Hun logo’s zijn prominent aanwezig en vaak delen ze gadgets, samples of ander promomateriaal uit. De juiste zakenpartner kan dan ook publiek lokken naar je roadshow. Denk dus goed na welke partners passen binnen jouw concept en visie. 

Let me entertain you

Een goede roadshow biedt ook entertainment. Door randactiviteiten te organiseren, maak je het nog leuker voor je bezoekers. Denk bijvoorbeeld aan muzikale optredens, spelshows en ludieke workshops. Stel jezelf de vraag of je op elke locatie dezelfde activiteit organiseert of juist kiest voor iets anders. De keuze zal afhangen van je doelstelling en middelen. 

Hulp nodig van een professional? 

Ben jij van plan een roadshow te organiseren en kan je wel wat hulp gebruiken? De eventsexperts van D’M&S weten van wanten en staan voor je klaar. Contacteer ons gerust